неделя, 25 декември 2016 г.

SKAM: норвежкият сериал, който завладя света (ми)

Здравейте, мили хора!
Първо, весела Коледа на всички! Пожелавам ви да си прекарате уютно и прекрасно със семейство (или приятели) и да сте благодарни за всичко и всички, защото все пак..нека не забравяме истинската причина да празнуваме - раждането на Иисус Христос.
Днешният пост няма съвсем нищичко общо с празници и прочее, но седя твърде дълго в черновите ми и след като разбрах, че по-добре няма да го представя, а и не е нужно, реших да действам. 
SKAM ("срам", бел. пр.) е норвежки уеб сериал, който стартира през 2015 година. До момента са пуснати три сезона, всеки от които се води от гледната точка на различен геройНакратко, разказва се за трудностите, през които преминават група тийнейджъри, докато опознават себе си, влюбват се и търсят мястото си в света. Сериалът поставя някои много важни проблеми като например менталните заболявания, сексуалната ориентация и религията. Бих го определила като послание, отправено към хора от всички възрасти, които се борят с това да приемат себе си и да повярват, че могат да бъдат обичани, въпреки че са "различни".
SKAM става изключително популярен със своя трети сезон, в който се срещаме с вече известния ни от предишните два - Isak, който води "битка" с приемането на сексуалността си и привличането си към неустоимия Even...
Стига толкова. Нека да преминем към частта, в която ви споделям защо всъщност сериалът е толкова добър (!)
Започвам с начина, по който качват епизодите на ето този сайт , а именно: в реално време! Например, ако героите са на парти в 21:30, то епизодът се появява на сайта в 21:30. Нито по-рано, нито по-късно. Идеята е страхотна и оригинална - прави самото преживяване по-реалистично.
Който е отворил сайта и е скролнал надолу, може да види и скрийншотове от Messenger и инстаграм снимки на самите персонажи, които спокойно можете да потърсите и разгледате. Кажете ми в кой друг сериал правят така?! Няма начин да не се привържете към героите и да не ги почувствате близки...А самите актьори, макар и супер млади, са истински професионалисти и оставаш с впечатлението, че наистина преживяват това, което им се случва по дълбок, всепоглъщащ начин.
Епизодите траят приблизително по 21 минути, но всеки от тях се разбива на по-малки части, така че седмично гледаме по една, ако имаме късмет - две - части, които са от 2 до 8 минути. Този метод отново е добър, понеже не ти отнема много време да и не е като да седнеш да гледаш епизод, дълъг 45 минути...Някои ще кажат, че е мъчение и ще се съглася донякъде с тях, но да погледнем добрата страна - поддържа напрежението и вълнението огромно! Освен това малкият обем и факта, че чакаме седмица за нова порция 5 минутки, ни (на нас, побърканите фенове) даваше възможност да помислим и да поразсъждаваме над случващото се...Самият факт, че никога не знаехме кога ще качат следващата част, ни убиваше бавно, но и ни караше до такава степен да "изгладняваме", че когато видехме на сайта новите две минутки, които са ни отпуснали, ни идваше да скачаме до тавана от щастие...Парче по парче, сякаш хвърляха късчета месо на лъвове. Добре, де, преувеличавам, но наистина си беше удовлетворително и недостатъчно едновременно! Нямам идея как го постигаха.
Друг аспект от Skam, който обожавам, e неговата реалистичност. Нямаше нищо захаросано или преувеличено в него. Връзката между двамата се състоеше както от своите върхове, така и от страшни падения. Буквално се люшкаше от моменти на еуфория към периоди, през които феновете бяхме съкрушени...Самите им разговори бяха такива, каквито двама тийнейджъри биха водили. Дори краят на сезона не беше напудрен с излишна драма или рязък обрат (или cliffhanger, omg) . It was simple, beautiful and perfect.
Сега да се похваля...гледала съм доста сериали с хомосексуалисти, признавам си, че това ми е guilty pleasure-a . хД Досега обаче не бях попадала на такъв, който да ме накара да се гърча толкова интензивно (буквално) от щастие или напрежение. Никой досега. Сигурна съм, че това негово въздействие беше комплексно - актьорска игра, сюжетна линия и просто онова специално пламъче, което много малко сериали притежават.
Всичко, което изпитваха Isak и Even, минаваше през тялото ми като шокова вълна. Особено като ставаше въпрос за някакви си пет минути...постоянно натисках бутона за пауза, понеже сърцето ми не можеше да понесе вълнението около случващото се. Откровено признавам, че си пищях от време на време, плачех  и наистина, химията между тези двамата беше толкова голяма, че всеки техен контакт - говорим примерно за прегръдка или целувка, ме караше да паузирам и с идиотска усмивка на лице и бушуващи вътрешности, без да мога да се успокоя. Сега, като го пиша, осъзнавам, че може и да имам проблем. Eh, whatever!
Между другото, епизодите на сайта са изцяло на норвежки, което беше идеална възможност да послушам този невероятен език, особено предвид факта, че действието в новелата, която ми предстои да редактирам, се развива в град Хамерфест, Норвегия. Английските субтитри към епизодите можете да откриете в Youtube или в страхотната фейсбук група, която се превърна в нещо като мой втори дом през последния месец - тук.
Беше невероятно да се връщам всеки ден от училище и първото нещо, което да правя, е да проверя в групата за някакви новости, както и да чета, и да пиша коментари под клипчетата и невероятните fan arts на членовете. Действително се почувствах като част от едно много голямо семейство. Страхотна емоция беше да гледам как и сериалът, и групата се разрастват и набират световна популярност. Като се сетя колко души знаеха за сериала в началото...I feel old as fuck. о.о
Magnus: flirting mode
Второстепенните герои също ме очароваха със своята уникалност...В този сериал е отделено голямо внимание на развитието на всички персонажи, както смятам, че и трябва да бъде. В крайна сметка, ако на зрителят не му пука за тях, то няма да му пука и за случващото се. Така е и в книгите...Особено се привързах към Sana - интелигентна, badass мюсюлманка, за която подозираме, че ще е основният герой в четвърти сезон (всички се надяваме на Even, де, доста неща, относно миналото му, останаха недоизяснени). Харесах и Vilde, чиято Kose Gruppa, стана причината нашите момчета да се запознаят. ^^ Привързах се и към Magnus и Jonas, които изиграха много важна роля в отношенията между двамата...Пък и няма как да не ги хареса, човек, Jonas е невероятно добър приятел, лоялен, а Magnus е забавен и очарователен.
Мога да ви бъбря още за сериала, но не искам да развалям магията около него. Сигурна съм, че ще я усетите единствено когато изгледате сезона (а защо не и всички сезони??)
Как да започнете ли?
Ами, ако съм запалила у вас желание, просто се присъединете към фейсбук групата, към която дадох линк горе, или намерете епизодите в youtube.
Завършвам този пост с една норвежка песен, с която се обсебих от SKAM, разбира се, и ви пожелавам приятно изкарване на Коледната вечер! Ще ви пиша съвсем скоро. :)


8 коментара:

  1. Благодаря ти! Благодаря ти, че писа за SKAM! Точно днес и аз пуснах пост за този норвежки феномен с цел популяризирането му тук. Толкова се радвам, че има и други български почитатели. Поздрави и весели празници! P.S. "#WhenYouFoundTheManOfYourLife... and he likes Gabrielle" ;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз ти благодаря! Благодаря за коментара, както и за факта, че също си се посветил на "каузата" да представим Skam и на българската аудитория. :) Непременно ще прочета поста ти!
      Поздрави от Стара Загора и весело посрещане на Нова година!
      P.S.
      Even: I need to stop being so obvious...
      Even to Even: Kiss Sonja while staring at Isak
      Even: Okay

      Изтриване
  2. Буквално един след друг прочетох постовете за сериала и в двата той е представен много интересно, че определено ще му хвърля един поглед.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че смяташ да му дадеш шанс! Няма да съжаляваш. (;

      Изтриване
  3. Здравей! Твоята статия за този сериал ме вдъхнови да го гледам! Но така и не разбрах къде мога да го гледам с английски субтитри. Благодаря предварително:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей и на теб! Можеш да се присъединиш към групата във фейсбук - https://www.facebook.com/groups/1797302673858007/?fref=ts , където в самото начало ще видиш документ "Watch Skam here" . Оттам нататък смятам, че ще се справиш. :)
      Приятно гледане! <3

      Изтриване
  4. Ох, не съм започнала да го гледам, а снощи си седях и зяпах интервюта и някое и друго клипче.....както и да е, идеята ми е че вече се обсебих (което звучи странно). Много ми хареса поста ти и едно огромно БЛАГОДАРЯ, защото ме накара да се разтършувам за това явление "Skam". Обожавам такива сериали, може би защото самата аз съм тийнейджърка, не знам, но определено ще го гледам. Харесва ми как е нещо необикновено със всичките тези скрийншотове и неща в реално време, смятам че са го направили много интересно за аудиторията. Да вметна само че хомосексуалистите в сериалите, а и изобщо са ми guilty pleasure и на мен и всъщност снощи гледах предимно снимки на Isak and Even (да, знам, звучи откачено, но поне не съм единствена, нали?). Добре, вече последно още веднъж голямо БЛАГОДАРЯ , че ме светна за следващата ми мания. <3

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Идея си нямаш колко ме зарадва с този коментар! Щастлива съм, че се присъединяваш към (вече) голямото семейство на SKAM. ^^
      Хахах, спокойно, съвсем не си единствена! Веднъж пристрастиш ли се - идва ред и на фен клипчетата със секси песни и прочее...Оттам вече няма измъкване! :D
      Приятно обсебване ти желая! <3

      Изтриване